Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konečně chutná šunka jako šunka a tlačenka jako tlačenka

Nepatřím mezi stálé zákazníky bioprodejen - mimo jiné i proto, že jsme v okolí žádné neměli. Nakupovala jsem v běžných obchodech a supermarketech, ale často jsem nebyla s kvalitou potravin spokojená. Takže když blízko nás otevřeli farmářskou prodejnu, zašla jsem tam a udělala zkušební nákup. 

Ceny nebyly zrovna lidové, ale odpovídaly kvalitě zboží. Pečlivě vykuchaná, růžová drůbež měla označení původu a maso bylo naprosto čerstvé - opět s uvedením farmáře. Zelenina se zdála menší než v nákupních centrech, ale to jen potvrzovalo, že není ošetřovaná výhradně chemicky. Chleba a rohlíky na ošatkách voněly a v regálu s uzeninami mě kromě lákavého vzhledu salámů, klobás a šunek zaujaly hlavně etikety. Mnohé uváděly i devadesátiprocentní podíly masa, což zní ve srovnání s masokombináty skoro neuvěřitelně...

Byl pátek večer a chystala jsem sváteční pohoštění, proto jsem se rozhodla utratit víc než obvykle. Vybrala jsem srnčí, králíka, šunku a tlačenku a nakonec to stálo míň, než jsem čekala, protože mně kvůli doporučenému datu spotřeby dali na maso slevu.

Prodejna byla plná lidí a s několika jsem se dala do řeči. Byli to převážně mladí lidé, kteří sice mají omezený rozpočet, ale chtějí, aby alespoň jejich děti jedly zdravě - bez chemikálií, jedů a náhražek. Zbytek zákazníků patřil do střední generace a letmým pohledem do košíků jsem zjistila, že si ode všeho koupili jen trošku. Dokonce jsem mezi kupujícími narazila i na manžele důchodce - prý si jednou za čas dopřejí něco kvalitního a dobrého.

Bohužel mnoho zákazníků nemá dost peněz, aby tak nakupovali každý den. Přesto obliba a počet farmářských prodejen a trhů překvapivě roste. Obchodní řetězce tak dostávají jasný signál, že spotřebitelé nechtějí pořád jíst ošizené, nekvalitní, či dokonce jedovaté potraviny od zahraničních (i některých našich) velkovýrobců.

Ukazuje se, že v zájmu zdraví bude nutné věnovat českým farmářům větší pozornost, podporovat je a umožnit, aby jejich produkce lépe obstála v cenové konkurenci. Bude třeba zajistit, aby regionální, farmářské a biovýrobky nepodléhaly zbytečným předpisům, snadněji se dostaly ke spotřebiteli a současně byly pod pravidelnou státní kontrolou (i kvůli možným podvodům a zneužívání označení). Skutečně totiž platí, že jsme to, co jíme, protože naši energii, výkonnost, zdraví a délku života významně ovlivňuje právě výživa. Ostatně... naši předci jedli také biopotraviny - jen se jim tehdy tak neříkalo.


***

Když můj muž ochutnal uzeniny z farmářského obchodu, prohlásil: "Přesně tuhle chuť si vzpomínám z dětství... Konečně šunka chutná jako šunka a tlačenka jako tlačenka!"

 

 

 

 

foto:www.google.cz

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Helena Kubíčková | úterý 14.5.2013 9:19 | karma článku: 25,31 | přečteno: 2071x
  • Další články autora

Helena Kubíčková

Pozvánka na křest knihy

Srdečně zvu na křest knihy Povídky z druhé ruky, který se koná 10.11.2018 od 17,30 v klubu Storm, Praha 3 - Žižkov, Tachovské náměstí 5.

9.11.2018 v 12:35 | Karma: 0 | Přečteno: 76x | Diskuse| Pozvánky, akce

Helena Kubíčková

Santa Claus i na toaletním papíru...?

Od dětství mám ráda Ježíška, přesto netvrdím, že dárky nemůže nosit i Santa Claus. Jen se divím, že když už si obchodníci vybrali tohohle dědu v červené čepici, proč z něj dělají klauna a kašpárka. A potažmo i z kupujících...

17.12.2015 v 13:55 | Karma: 20,71 | Přečteno: 701x | Diskuse| Ostatní

Helena Kubíčková

Hřbitovní byznys

Během letošních Dušiček jsem si připomněla nejen své blízké, ale bohužel i ty, kteří se obohacují na úkor zesnulých. Nedávno jsem totiž zjistila, že tam, kde život jedněch končí, pro druhé začíná výnosný byznys...

3.11.2015 v 13:46 | Karma: 24,87 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Společnost

Helena Kubíčková

Když psi mluví

Zní to neuvěřitelně, ale rozumím všemu, co říká můj pes. Nemyslím poštěkávání, vrčení, chňapání, psí pohledy, a tak. To zvládne kdekdo. Myslím skutečnou psí řeč.

22.8.2015 v 23:50 | Karma: 19,05 | Přečteno: 822x | Diskuse| Letní povídka

Helena Kubíčková

Slib

„Slib, že na mě nezapomeneš!“ „Truhlíku můj malej, co tě to napadlo? Přísahám!“ „Tati, já tady bez tebe nevydržím“ „Něco ti dám, abys na mě myslela.“

21.8.2015 v 10:16 | Karma: 20,77 | Přečteno: 777x | Diskuse| Letní povídka
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Traktor je po střetu s vlakem na dva kusy, řidič zničeného stroje se zranil

14. května 2024  15:30

Traktor a osobní vlak se odpoledne srazily u Sovětic na Královéhradecku. Při nehodě se zranil řidič...

A z nebe padaly peníze. Akce tiktokera v Curychu se zvrtla, v davu se zranilo dítě

14. května 2024  15:27

Švýcarský tiktoker Oracle o víkendu vyvolal rozruch v Curychu, když ohlásil, že na tamní louce...

V cele hornoslavkovské věznice hořelo, trojice odsouzených zapálila matraci

14. května 2024  14:53,  aktualizováno  15:26

Při požáru vybavení jedné z cel v areálu věznice v Horním Slavkově na Sokolovsku zasahovaly v...

Prima a Nova se domluvily s provozovatelem dalšího úložiště

14. května 2024

Komerční televizní vysílatelé sdružení v Asociaci komerčních televizí udělali další krok k ochraně...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1672x
Mám ráda jakoukoliv tvůrčí činnost, hory a lesy ve všech ročních obdobích a vůni čerstvě umletého pepře. Volný čas trávím nejraději s rodinou, především s vnučkami.  A mezi má nesplnitelná přání patří zahrát si v komorním kvartetu a psát tak lehce, jak dýchám.  

Před časem mi vyšla kniha povídek Skleněné reliéfy, která mapuje křehkost partnerských a rodinných vztahů. 

 

 

Seznam rubrik