Miliardy prostavěné na dálnici D1

Na D1 se v neděli po Velké ceně ČR vytvořila kolona dlouhá 26 km. A kvůli 200metrové uzavírce (na které se i přes očekávaný nápor dopravy nepracovalo), jeli řidiči trasu Brno - Praha tři a půl hodiny místo dvou. 

www.google.cz

Na D1 začala před čtyřmi měsíci generální rekonstrukce a s ní také uzavírky, objížky a bourání nadjezdů a mostů. A přestože řidiče čekala řada dopravních omezení, v zásadě přijali s povděkem, že se nejstarší česká dálnice (alias tankodrom), jejíž životnost byla dávno za zenitem, začala konečně opravovat.  

Je však známo, že české dálnice patří k nejdražším v Evropě. A tak se nabízí otázka, jestli i na D1 nedochází k předražení, práce probíhají plánovaně a koordinovaně a neplýtvá se časem a prostředky... Největší pochybnosti vzbuzuje zejména rozšiřování vozovky o pár centimetrů a s ní spojená demolice mostů, z nichž některé jsou v polovině životnosti.

Nekoncepčnost a neefektivnost modernizace kritizovali už před zahájením experti na inženýrské stavby (včetně odborníků z ČVUT) - mezi nimi i Jiří Konečný, který se ve svém článku na webu Česká pozice ptal: ...“Je navržený postup opravy optimální? Existují alternativní návrhy technických řešení? Uskutečnila se jejich multikriteriální analýza? Zapadá zvolené řešení do dlouhodobé koncepce dopravní infrastruktury? Existuje vůbec nějaká vládní dopravní koncepce?"... 

Stávající kompletní přestavba D1 zahrnuje 21 úseků, je plánovaná na 6 let a má stát 14, respektive 24 mld korun (část financí by měla poskytnout EU). Odborníci se však domnívají, že pokud na D1 nevznikne šest jízdních pruhů, stačila by menší (tudíž levnější a rychlejší) oprava a tomu odpovídající stavební postupy a technologie. Rozšíření komunikace o pouhých 75 cm totiž žádné zlepšení současných parametrů nepřináší. Odborníci také argumentují tím, že generální a časově náročná rekonstrukce (navíc za plného provozu a bez náhradní objízdné trasy) byla účelově zvolena proto, aby se na ni mohla přesunout část nevyčerpaných peněz z evropských fondů (na dílčí opravu by EU peníze neuvolnila). 

Není tajemství, že ČR patří v čerpání dotací mezi nejhorší v Unii a z přidělených 700 miliard dokázala za 6 let dostat sotva třetinu...Výrazný podíl na tom má i Ředitelství silnic a dálnic, které nebylo schopno ani za několik let zajistit stavební připravenost ostatních rychlostních komunikací (např. R35, D8) a účinně tam alokovat evropské peníze. Rozhodnutí o složité rekonstrukci D1 tedy s největší pravděpodobností vzniklo účelově a bez dostatečně promyšlené koncepce.

Odborníci poukazují především na některé zásadní nedostatky projektu, počínaje materiály. Staré cementobetonové desky totiž nemají být nahrazeny méně hlučným asfaltem, ale zase betonem, přičemž je velmi pravděpodobné, že staré podloží trvanlivost nového betonu nepříznivě ovlivní a vytvoří na něm špatně opravitelné mezery a praskliny. Oproti tomu je asfalt o 10 procent levnější a jeho vrstva se dá bez problému přizpůsobit dopravní frekvenci. Také opravy vycházejí finančně příznivěji a životnost je zhruba stejná jako u cementobetonové vozovky. 

Ještě víc než použité materiály však experti kritizují už zmiňované zbytečné rozšiřování dálnice o 75 cm (pro zachování čtyř pruhů při uzavírkách) a s ním spojené nesmyslné bourání mostů a nadjezdů. Odborníci soudí, že by úplně stačilo upravit prostřední pás se svodidly a použít kvalitní provizorní označení (jako např. v Rakousku). Uprostřed umístěná vyšší a tužší svodidla totiž umožní vozům projet těsně okolo a pak není třeba vozovku rozšiřovat na okrajích. Expert Jiří Konečný o tom říká:

 "...s přebudováním zpevněné krajnice v délce 160 kilometrů souvisí i přestavba všech sjezdů a nájezdů u dálničních křižovatek a ještě daleko komplikovanější přestavba dálničních mostů. Ta znamená obrovský zásah do jejich statiky a kvůli evropským normám i zesílení starých a doplnění nových konstrukčních prvků. Desítky mostů jsou tak bez zohlednění technického stavu kompletně zdemolovány a vystavěny znovu jen kvůli potřebě posunout jejich pilíře o pár centimetrů... Přitom dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi a D1 mezi Bratislavou a Trnavou se rozšiřovaly na šest pruhů a žádné nadjezdy se nebouraly"... 

Tyto odborné připomínky a argumenty však nebyly zohledněny a oprava prvních úseků byla zahájena počátkem května. Už o dva měsíce později se však pokládka betonu zastavila... A důvod...? Stavba byla předána pozdě, nový povrch by do zimy neuzrál a kromě toho stavbaře "překvapilo" u Velké Bíteše měkké podloží (což se u vysloužilé komunikace dalo předpokládat a prověřit geologickým průzkumem). Po výzvě ministerstva sice firma OHL ŽS začala znovu pracovat, ale hodlá jednat o vícepracích ve výši cca 6 miliónů. Pokládání se zastavilo i na úseku Větrný Jeníkov - Jihlava, kde jsou obavy, že by čerstvý beton mohly poškodit mrazy. Obojí zpoždění se bude jen těžko dohánět, zvlášť když na českých silnicích není běžné pracovat (jako v cizině) v noci a o víkendech.

Za této situace reálně hrozí, že se šestiletá rekonstrukce ještě víc protáhne a prodraží, bude ohrožen harmonogram prací a s ním možná i dotace z EU. Ke všemu rakouská společnost Alpine Bau, která se na modernizaci podílí, vyhlásila bankrot a podíl dceřiné firmy se zřejmě prodá jinému investorovi. A to jsme teprve na začátku...

 ***

Modernizace D1 vzbuzuje oprávněné pochybnosti... Zatím to nevypadá, že je promyšlená a koordinovaná a přistoupilo se k ní koncepčně. A proto si veřejnost klade nejrůznější otázky typu: Bylo při rekonstrukci nezbytné rozšiřovat krajnici jen o pár centimetrů a bourat mosty...? Proč při tak rozsáhlé modernizaci nevzniká plnohodnotný jízdní pruh navíc (alespoň v úsecích stoupání)...? Je skutečně nutné, aby oprava trvala několik let a byla tak finančně nákladná...? Neplýtvá se zbůhdarma (jako na českých dálnicích už tolikrát) časem, materiálem a prostředky...? Neproinvestují se zase miliardy zbytečně...?

 

Související články: 

http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/jak-neucelne-utratit-24-miliard-za-opravu-dalnice

http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/oprava-d1-slo-rychleji-za-mene-penez

http://zpravy.kurzy.cz/270528-hn-kvuli-podvodum-rusi-cesko-zadosti-o-dotace-z-eu-slibene-penize-chce-presmerovat-na-opravu-d1/

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/dalnice-d1/228726-beton-misto-betonu-bude-z-nove-d1-opet-tankodrom

/http://www.autorevue.cz/modernizace-dalnice-d1-co-kdy-jak-a-proc

  

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Helena Kubíčková | čtvrtek 29.8.2013 13:51 | karma článku: 37,10 | přečteno: 6055x
  • Další články autora

Helena Kubíčková

Hřbitovní byznys

3.11.2015 v 13:46 | Karma: 24,87

Helena Kubíčková

Když psi mluví

22.8.2015 v 23:50 | Karma: 19,05

Helena Kubíčková

Slib

21.8.2015 v 10:16 | Karma: 20,77