Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když psi mluví

Zní to neuvěřitelně, ale rozumím všemu, co říká můj pes. Nemyslím poštěkávání, vrčení, chňapání, psí pohledy, a tak. To zvládne kdekdo. Myslím skutečnou psí řeč.

Ani jsem nemusel jako Jiřík ve Zlatovlásce spolknout kus hada. Prostě jsem se jednu letní neděli probudil, posadil na posteli a slyším: 

Co koukáš, chlape jeden plešatej, tlustej? Nedělej na mě tyhle voči, že by se nad tebou pes ustrnul! Že ty bys zas něco slupnul? Jasně, pořád jen dumáš, kde co sežrat a pak se převalit na záda! No jo, a už je to tady! Chceš podrbat! A Petra, která tě moc dobře zná, už tě škrábe a hladí!“

Nemůžu uvěřit vlastním uším! Naprosto zaskočenej a šokovanej, jak se mnou nevděčně a neuctivě mluví, povídám tomu drzýmu psisku:

Co si to dovoluješ, troubo chlupatej?“

A on odsekne:

Neříkej mi troubo! Za prvý nevím, co to je, a za druhý mě to uráží.“

Moment, tu větu znám,“ říkám, „asi se moc díváš na televizi!“

A on jakoby nic:

Dělám si srandu, ovšemže vím, co je trouba, jenže tak velkej snad ještě nejsem (a hloupej už vůbec ne)!“

Na rozhovoru s retrívrem Budulínkem, jinak Budym, mě nejvíc udivilo, že neproběhl nahlas, ale potichu - jaksi telepaticky, a tedy nikdo, ani moje žena Petra, ho nemohla slyšet. O to působil bláznivěji. Zpočátku jsem si myslel, že je to následek včerejší divoké párty, která se protáhla až do rána. Ale poněvadž se ten překvapivý hovor v různých obměnách opakoval, musel jsem ho brát jako skutečnost a přistoupit na nová pravidla: začal jsem se svým psem mluvit jako rovný s rovným...

Když tu absurdní situaci hodnotím s odstupem, zjišťuju, že měla na můj život fatální dopad. A vím, že jsem za žádnou cenu neměl dopustit, aby u nás zavládla takzvaná demokracie, protože přílišná svoboda nikomu neprospívá – lidem, ani zvířatům. Teď toho lituju, bohužel příliš pozdě!

Od oné neděle se Budy začal do všeho plést, kritizovat a vznášet požadavky. (Možná je vznášel už dlouho předtím, ale tehdy jsem nerozuměl ani slovo.) A chtěl toho moc, počínaje pohodlnějším spaním.

Proč ty máš polštář a deku,“ dorážel, „a já nic?“

Stačí ti srst!“ namítl jsem.

Blbost,“ oponoval, „taky jsi pěkně zarostlej a přesto máš přikrývku. Koukej ji navalit i s poduškou!“

Jindy si Budy vymínil, že si bude zvát návštěvy.

Co ti dávají k žrádlu?“ ptal se sousedova teriéra, zatímco leželi na sedačce, ukusovali oplatky Vlnky a zapíjeli je colou.

To je různý, já mám rád skoro všechno. Většinou, co jedí sami.“

Budyho to dost rozladilo a před večeří se naštvaně vyptával:

Jak to, že Petra nevaří taky pro mě a nesedím s váma u stolu?“

Máš přece speciální psí granule! Jsou pěkně drahý a je v nich plno minerálů a vitamínů,“ namítl jsem.

Nesmysl!“ hádal se. Když ti onehdy Petra dávala k snídani bio müsli a kakaový granule fair trade, kroutil ses jako had a šel sis usmažit vajíčka se špekem! A všechno jsi potom sežral sám! Lakomče!“

Špek není vhodnej pro tvůj žaludek,“ hájil jsem se.

A pro tvůj žlučník jo?“ triumfoval.

Rýpavé řeči, zaměřené převážně proti mé osobě, se daly jakž takž vydržet, dokud Budy nezačal řešit otázky občanského soužití, politiku, rasové předsudky a globální problémy vůbec.

Nesnáším rasisty,“ rozčiloval se, „kteří zakazujou psím spoluobčanům vstup do hospod, supermarketů a bůhvíkam ještě. A ,páníčky' (neslyšíš, jak to feudálně zní?), co nechávaj psy potupně uvázaný venku jak otroky, bych přísně trestal a veřejně pranýřoval. Proč se s takovejma lidma nezatočí? Nemluvě o urážlivejch náhubcích, hroznejch předpisech a katastrofálních podmínkách při cestování! S řádnou jízdenkou se krčíme pod sedadlem, v kleci, nebo se válíme po zemi. Zacházejí s náma jak se zavazadlem a nemáme nárok ani na slevy a zdravotní pojištění!“

Budy denně vypočítával křivdy, nespravedlnosti a příkoří, páchané na psí rase, a vyčítal mi, že jsem pasivní a dostatečně nehájím psí zájmy. Poté, co musel čekat před volební místností, až vhodím lístek do urny, žádal volební právo a podobně jako sufražetky za ně hodlal bojovat.

Až se naučím mluvit nahlas,“ argumentoval, „což nebude trvat dlouho, plánuju založit stranu ČPO - Českou psí obrodu, zvítězit ve volbách, dostat se do sněmovny a kandidovat na vysoký politický posty. Rozhled a vyjadřovací schopnosti na to mám!“

Na politickou dráhu se taky začal systematicky připravovat. Místo několika - podle něj hloupých lifestylových magazínů navrhl odebírat časopis Psí vesmír a v televizi a rádiu sledovat jenom pořady, určené úzkému okruhu zájemců a věnované menšinám. A pokud jde o literaturu, znal nazpaměť jména všech známých politologů a filosofů.

Díky Budymu u nás doma nezůstal kámen na kameni. Korunu změnám ovšem nasadil až o pár měsíců později, kdy s rozhodným výrazem nakoukl do mé pracovny - jako že si zásadně promluvíme, sebevědomě vešel, a zpříma, jako chlap, mi řekl:

Podívej, je nad slunce jasnější, že jsem hezčí, chytřejší, Petra mě má radši a tráví se mnou víc času! Ostatně, jestli mi nevěříš, můžeš se jí zeptat!“

Ustrnul jsem.

Taky se chystáme společně podnikat. Budeme spolu mít e-shop a prodávat potřeby a doplňky pro psy. Petra mi podrobně vysvětlila obchodní strategii a slíbila, že jako šampion a vítěz mnoha soutěží budu na reklamních fotkách. Pochop, že je to pro mou budoucí kariéru slušná publicita!“

A když mi tak jasně a bez okolků objasnil logiku věcí, potom mi Budy - podle všeho lakmusový papírek našeho vztahu s Petrou – navrhl, abych se s ní dal rozvést.

Autor: Helena Kubíčková | sobota 22.8.2015 23:50 | karma článku: 19,05 | přečteno: 822x
  • Další články autora

Helena Kubíčková

Pozvánka na křest knihy

Srdečně zvu na křest knihy Povídky z druhé ruky, který se koná 10.11.2018 od 17,30 v klubu Storm, Praha 3 - Žižkov, Tachovské náměstí 5.

9.11.2018 v 12:35 | Karma: 0 | Přečteno: 76x | Diskuse| Pozvánky, akce

Helena Kubíčková

Santa Claus i na toaletním papíru...?

Od dětství mám ráda Ježíška, přesto netvrdím, že dárky nemůže nosit i Santa Claus. Jen se divím, že když už si obchodníci vybrali tohohle dědu v červené čepici, proč z něj dělají klauna a kašpárka. A potažmo i z kupujících...

17.12.2015 v 13:55 | Karma: 20,71 | Přečteno: 701x | Diskuse| Ostatní

Helena Kubíčková

Hřbitovní byznys

Během letošních Dušiček jsem si připomněla nejen své blízké, ale bohužel i ty, kteří se obohacují na úkor zesnulých. Nedávno jsem totiž zjistila, že tam, kde život jedněch končí, pro druhé začíná výnosný byznys...

3.11.2015 v 13:46 | Karma: 24,87 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Společnost

Helena Kubíčková

Slib

„Slib, že na mě nezapomeneš!“ „Truhlíku můj malej, co tě to napadlo? Přísahám!“ „Tati, já tady bez tebe nevydržím“ „Něco ti dám, abys na mě myslela.“

21.8.2015 v 10:16 | Karma: 20,77 | Přečteno: 777x | Diskuse| Letní povídka

Helena Kubíčková

Nebe s balonem

Snad po sté si otřela zpocený krk a obličej a modlila se, aby ty pařáky konečně přestaly! Horko jako by se zhmotňovalo, nabývalo na objemu a doráželo na ni ze všech stran.

20.8.2015 v 15:31 | Karma: 18,88 | Přečteno: 608x | Diskuse| Letní povídka
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Alijev má majetek i u vás, EU zavírá oči, říká novinářka o korupci v Ázerbájdžánu

4. května 2024

Premium Leyla Mustafajeva je prozatímní šéfredaktorkou ázerbájdžánského protikorupčního serveru Abzas...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  19:54

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1672x
Mám ráda jakoukoliv tvůrčí činnost, hory a lesy ve všech ročních obdobích a vůni čerstvě umletého pepře. Volný čas trávím nejraději s rodinou, především s vnučkami.  A mezi má nesplnitelná přání patří zahrát si v komorním kvartetu a psát tak lehce, jak dýchám.  

Před časem mi vyšla kniha povídek Skleněné reliéfy, která mapuje křehkost partnerských a rodinných vztahů. 

 

 

Seznam rubrik